Saturday, April 27, 2013

Petua Nak Banyakkan Susu Ibu



Ramai yang mencari petua bagaimana nak memperbanyakkan susu ibu..ada juga sesetengah ibu-ibu yang mengambil pelbagai suplement utk milk booster.. Tetapi bagi saya, petua utk nak banyakkan susu adalah sentiasa berpegang dgn konsep demand-supply... tapi tak dinafikan juga suplement pun diperlukan, tapi lebih untuk meningkatkan kualiti susu ibu, dan membuatkan ibu lebih cergas. So jika ibu sentiasa cergas dan bertenaga, of course lah susu dapat dihasilkan dengan meriah kan...


So ni saya ada nak sharekan petua utk banyakkan susu ibu tanpa sebarang milk booster :

1. Susukan bayi bila-bila masa dia berasa lapar : Lebih banyak bayi menyusu lebih banyak susu yang akan terhasil.

2. Susukan bayi pada kedua-dua belah payudara sehingga bayi itu sendiri yang melepaskan puting setelah dia kekenyangan. Ini akan meransang lebih banyak penghasilan susu.

3. Jarak antara penyusuan mestilah tidak melebihi 2 jam. Susukan sekerap yang boleh, berikan bayi peluang untuk menghisap dari payudara untuk merangsang penghasilan susu

4. Jangan lupa untuk berasa tenang sewaktu menyusukan bayi. Ini kerana perasaan tertekan atau kurang keyakinan tentang kemampuan untuk menyusukan bayi juga boleh menyebabkan susu berkurangan. Dapatkan rehat yang secukupnya.

5.Dinasihatkan tidak memberi bayi makanan lain selain daripada susu badan terlalu awal, seperti makanan tambahan, jus2, air masak atau buah buahan kepada bayi berumur kurang 6 bulan, kerana apabila baby mendapat makanan tambahan, bayi akan kurang menyusu dan ini sekaligus akan mengurangkan penghasilan susu pada ibu.

6. Penghasilan susu juga boleh terjejas akibat pemakanan. Bagi memastikan anda makan dengan betul, anda boleh melakukan perkara-perkara berikut:
• Ambil hidangan seimbang berpandukan Panduan Piramid Pemakanan.
• Banyakkan minum air (digalakkan air Kosong suam) sepanjang hari.
• Hanya ambil suplemen jika dinasihatkan oleh doktor.
• Makan pelbagai jenis makanan yang kaya dengan nutrien.

7. Amalkan surah Al-Baqarah ayat 60 atau surah hujurat dan sapu di kedua belah payudara. Sambil menyusukan, sentiasalah usap rambut bayi, cium bayi.

Credit to  whenmayend.blogspot.com

2 comments:

Kenari Putih said...

Terima kasih atas pekongsian ini

Kenari Putih said...

Terima kasih atas pekongsian ini

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!