Sunday, November 14, 2010

rendang ayam mama (",)

Yippi...hari ni saya try masak new resepi..."rendang ayam mama" macam nak raya lak rasenya...tapi memang nak raya pun..raya aidiladha...actually rendang ni saye dapat resepinya dari mak mertua saya..dan memang sedap sgt rasenya..tapi mungkin disebabkan baru 1st time saya cube, jadi haruslah rasenya tak sama seperti air tangan mama saya..tapi yang bestnye en.hubby cakap...not bad rasanyer...kalau selalu masak mesti bertambah skill tu...(",) kembang kempis hidung saya dengar komen en.hubby...hihihihi....



Bahan2nyer:



  • 1 ekor ayam
  • 10 batang serai
  • Lengkuas
  • Halia
  • 5 biji bawang besar
  • 20 biji cili kering + cili padi
  • Garam & gula
  • 1 senduk kerisik
  • 1/2 kilo santan
  • 1 keping asam keping
  • daun kunyit + daun limau purut
Cara memasak
  1. Tumis bahan kisar ( serai, halia, bawang, lengkuas, cili kering + cili padi ) sampai naik bau...
  2. Masukkan santan
  3. Masukkan gula, garam, perasa dan asam 1 keping dan tunggu hingga hampir kering.
  4. Masukkan ayam ---------> kacau hingga kering dan pastikan ayam da masak...
  5. Masukkan kerisik
  6. Masukkan hirisan daun kunyit dan daun limau purut...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!