Tuesday, May 7, 2013

Stok Susu Semasa Berpantang



Selamat malam semua..sejak dua menjak ni saya sempat berblogging hanya di kala malam sahaja. Maklumlah sejak beranak dua dan habih pantang ni banyak betul benda yang nak diuruskan. Nasib baik masih di kampung, so ada la jugak emak dan sedara yang tolong tengokkan si kecik ni bila saya nak uruskan si abang. Maklumlah si abg iman ni nak makan, nak mandi nak tido semua nak ibu yang uruskan..manjakan =)

Actually entry kali ni saya nak share hasil tuaian saya di musim berpantang. Alhamdulilah..kali ini saya belajar dari pengalaman lepas. Masa abg iman dulu, saya membuat stok susu semasa sesudah selepas pantang (kira-kira 2 minggu lg mau naik sekolah). Memang meroyan lah berusaha mengepam untuk mengumpul stok. Dan kesannya stok tak mencukupi apabila saya sudah mula bekerja dan abg iman terpaksa minum susu formula ( wlpun sebenarnya semasa dlm tempoh awal berpantang pun abg iman dah campur dengan fm) .
Saya tak nak mengulangi kesilapan lalu. Jadi, untuk kali ini, saya mengambil langkah berjaga-jaga iaitu saya memohon cuti bersalin 3 bulan supaya saya dapat memberi susu ibu sepenuhnya secara direct feeding ( tapi saya  tetap mengajar adik aqil menggunakan botol sekali setiap hari) dan mula mengumpul stok sejak hari kelima berpantang. 

Alhamdulilah... inilah hasil usaha saya sepanjang lebih kurang 40 hari

ni stok simpanan dalam freezer rumah mak.. mmg dah padat sangat..sampai emak dah merungut nak simpan ikan-ikan beliau pun dah takde tempat..heeee

Yang ini pulak simpanan dalam freezer rumah kakak..kesian kakak saya..hahaha dia cakap dia punya stok barang mentah dah takleh beli banyak2 sebab space barang mentah tu dah di ambik oleh susu-susu adik aqil....

Saya yang masih ada lagi seminggu mau balik ke rumah dah mula susah hati sebab risau freezer rumah kakak & emak dah hampir penuh..padahal stok susu awal time berpantang tu ( untuk bulan march 2013) dah pun digunakan semasa training adik aqil minum guna botol. Jadi, untuk mengurangkan stok susu saya tu, saya plan mau bagi abg iman minum. Memula tu abg iman mau jugak minum sikit (fresh ebm). Jadi  saya pun panaskan la frozen ebm ( 8oz wokey) dan stanby..apabila abg iman mintak je susu saya terus kasi frozen ebm tu... hahaha..baru seteguk abg iman hisap susu tu, terus dia buat gaya mau muntah..dia siap ckp kat ibu.. " susu ape ni ibu? tak sedap laaaa" ...alahai...abg iman terus reject tak nak minum susu tu.. so, saya dengan berat hati terpaksa la buang 8 oz frozen ebm tu...

So buat masa ni, mmg saya kerapkan adik aqil direct feeding je sebab saya terpaksa kurangkan sesi mengepam ( sebab nak kurangkan kapasiti stok susu) dan saya kumpul untuk 2 atau 3  sesi susu perahan (10-12oz)  untuk di simpan dalam satu storage plastic. 

So sekang ni mode dan fikiran duk fikir macammana saya nak travel semua stok susu ni ke rumah saya nanti ( alor setar - hulu langat ) yang mengambil masa lebih kurang 6 jam perjalanan.. InsyaAllah, nanti bila saya dah berjaya membawa balik semua ebm saya ni, saya akan update korang semua ye..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!