Saturday, June 11, 2011

stok puree si kecik...

First time buat stok puree si kecik untuk seminggu...sebab si kecik baru jer mula solid food and kebetulan pulak 2 minggu ni si ibu menjadi suri rumah sepenuh masa..so memang bagi yang fresh jer utk si kecik..but next week si ibu akan mula ke sekolah balik..so kena lah sediakan payung awal2....

Minggu ni si ibu plan nak bagi si kecik mamam bubur + pear...sebab si kecik belum try lagi puree pear..So, jom kita tengok macammana si ibu menyediakan  stok puree utk si kecik okeyy...


1st, basuh beberapa biji epal dan pear.... dan kulit buah2an ini di buang yer..


Basuh kismis dan kurma ...bagi kurma..biji dibuang siap-siap...

 Buah pear dan epal yang telah di buang kulitnya di potong kecil2 macam ni tau...cepat sikit buah ni lembut bila di stim nanti...


After dah bersihkan semua buah2an tadi...kita steam pulak... :p
opss lupe pulak...bagi kismis + kurma tadi saya steam lebih kurma 30 minit lah...and buah pear + epal pulak saya steam lebih kurang 15 minit jer... (bergantung kepada jenis steamer dan tekstur buah yer)


Then after steam, saya blend kesemu buah2 tadi.......


 Inilah hasil semua puree buah yang dah di blend....

 Finally kita simpan dalam tray untuk di bekukan.....tgklah puree yang bercampur2 dalam satu tray tu..kesahnyer si ibu tak bajet pulak kuantiti puree dgn tray yang ade..

Okey, semua puree tadi di tutup traynya...dan di simpan dalam peti ais macam gambar di bawah ni..

Inilah stok puree untuk si kecik saya...agak2 cukup berape lame yer..saya bajet cukup kot utk seminggu sebab sehari saya akan consume dalam 4 cube...2 cube tgh hari..2 cube ptg...




1 comment:

Mommy's Diary of Life said...

camne nak kuakan dari bekas tu time beku2 tu eh? kena ketuk eh?

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!