Friday, June 10, 2011

kurma+kismis poriddge for my lil

Semalam saya cuba masakkan bubur nasi + kurma + kismis + olive oil...
saya ada terbaca kat Solid Food For My Baby...boleh klik kat sini page ni sangat lah bagus sebab banyak info yang boleh kita dapat dari page ni...
Eh..berbalik kepada tajuk asal entry ni...bubur kurma + kismis...ada org bagitau kurma sangat baik untuk penghadaman..dan boleh atasi masalah sembelit...
So saya pun cubelah try masak untuk my baby memandangkan my baby macam ade masalah jer time nak membuang...

 Inilah rupe bubur kurma+kismis yang belum di blend....

Untuk hari pertama saya hanya masak bubur nasi + kurma + kismis + sedikit olive oil....Saya rebus (didihkan) semua campuran tadi sampai tekstur bahan2 tadi lembut....

Then, saya sejukkan bubur tersebut ....after dah sejuk, saya blend campuran tadi
Then, saya tapis bubur yang dah di blend tadi sebab kurma tadi macam sedikit berhampas....lagi satu saya memang dah terbiasa menapis semua bubur and puree utk make sure tekstur nya betul2 halus...

Mula-mula si kecik macam buat muka blur jer mau makan resepi baru ni...


But..after 2 - 3 sudu...si kecik da mula tunjuk rasa suka..sebab sedap kot..dan saya sangat teruja apabila si kecik makan sampai licin..hahahaha sebelum ni mase buat bubur+karot si kecik makan tak sampai separuh mangkuk pun..da luah balik...

Malamnye pulak, si kecik da po..po...dan surprise........ po..po ..si kecik sgtttt cantek..dan si kecik senang je nak membuang...

ape2 pun kena jugak ikut 4 days rule...kot2 si kecik tak sesuai pulak dgn kurma niiiii........



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!