Friday, July 11, 2014

Sebelum Dan Selepas Kahwin...

Salam Jumaat di bulan Ramadhan yang penuh barakah...

Alhamdulilah.Dah siap menu untuk berbuka hari ni.  Pajeri Nenas. Tetiba en.suami request nak makan pajeri nenas, sebab katanya sedap pajeri nenas makan dgn telur masin. Betul ke ek? Sebabnya saya bukan lah penggemar pajeri ni dan tak pernah seumur hidup masak menu ni.

Perancangan dan aturan Allah memang Maha hebat kan. Bayangkanlah, saya yang memang buta memasak ni  dijodohkan dgn si dia yang memang nak makan homemade food. Ya, memang sejak dari kecik, dari sekolah rendah, sekolah menengah, sampai dah masuk u pun memang tak reti memasak. Sadiskan. Maklumlah, dah memang si emak dan si kakak-kakak yg teror memasak, so buat apa saya nak susah-susah memasak kan. Seingat saya, dulu emak selalu marah -marah sebab saya tak suka masuk dapur, apatah lagi nak memegang kuali senduk bagai. Tugas saya kat dapur setakat potong bawang, potong cili, cuci pinggan mangkuk jer. Siap cakap kat emak, "alah, esok org dah kerja, org beli jer semua lauk-lauk ni".. hahahaha...dan, memang masin mulut emak..kata-kata ibu tu kan doa. Emak selalu cakap, semoga saya dapat suami yang tak nak makan kedai. YA...memang itulah jodoh saya. En.suami saya memang 90% tak suka makan kat luar. Dan semestinya lah saya kena gigih belajar memasak kan. Alhamdullillah, dari tak pandai goreng meehoon bagai, sekarang dah boleh la sikit-sikit...dari pandai masak sambal je, sekarang dah boleh la main campak-campak jer. Lagipun sekarang  kan semua hanya dihujung jari.

Percaya atau tidak, sepanjang Ramadhan kali ini, seingat saya sekali jer berbuka dgn kfc sebab tak sempat nak memasak. Yang lain homemade tau. Alhamdulillah, en.suami pun tak cerewet sgt. Sedap atau tidak tu nombor dua, yg penting kasih sayang dan keikhlasan. InsyaAllah...

Terima kasih emak dan kak ida, sebab sudi ajar saya memasak, bagi petua-petua bagai...

Terima kasih mama, sebab selalu share resepi-resepi kegemaran en.suami, turunkan ilmu-ilmu bagai...

Terima kasih en.suami, sebab selalu 'paksa' saya memasak. Ingat lagi muka 14 inci awak tu kalau asyik makan makanan luar kan.. (",)

Terima kasih blogger-blogger kat luar sana yang selalu kongsikan resepi-resepi yang best...


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!