Tuesday, May 21, 2013

Cara Saya Handle Frozen EBM Semasa Balik Kampung



Salam semua..
Dah selamat berpantang dan pulang dari kampung terchenta..alhamdulilah...

Kali ni saya nak share cerita cara saya handle frozen ebm semasa saya balik dari berpantang dulu. Meroyan jugak apabila nak bawak balik  stok yang ada dengan keadaan kereta kami yang kecik je tu. Tapi, alhamdulilah...Allah tu Maha Penyayang. Tetiba kakak saya ckp dia & family pun nak follow kitorang balik sebab diorang nak tgk rumah diorang yang dah siap tu. (kitorang beli rumah sama-sama kat hillpark). So dapat lah saya tumpangkan stok frozen ebm saya tu kat cik exora kakak saya tu..ngeh..ngeh..ngeh..

So petang khamis tu, en.suami dah siap-siap beli garam kasar dan tape. Bekas polisterin putih tu saya da beli awal-awal lagi. saya beli 2 kotak yang saiz kecik (satu kotak tu baru  lima hengget...jimatkan =P)

Mula-mula alaskan bahagian bawah bekas polisterin tu dengan surat khabar, then masukkan ais batu..buat satu lapisan ais batu. Pastu taburkan garam kasar tu (tabur banyak pun takpe)..then susun frozen ebm. buat satu lapisan macam dalam gambar ni..

Thanx to big daddy sebab tolong handle ebm ni..dan nampak tak si abg iman yang jugak sibuk menolong big daddynya???

then, masukkan ais batu satu lapisan dan tabur garam kasar lagi.. pastu susun ebm lagi buat selapis demi selapis antara ais batu - ebm...bila dah hampir penuh bekas polisterin tu..tutup dengan surat khabar dan alaskan dengan tuala lembap kat bahagian atas ebm tadi tu.

(susunan lapisan dalam bekas polisterin tu - surat khabar -->lapisan ais batu +garam --> lapisan frozen ebm ---> lapisan ais batu +garam ---->lapisan frozen ebm -----> lapisan ais batu + garam ---> surat khabar -----> tuala lembap)


Haa..tutup dengan tuala lembap macam ni..tapi saya guna kain lampin je sebab takde tuala besar lar...

Then, lastly tutup bekas polisterin tu DAN jangan lupa tape kan di tepi mulut penutup bekas polisterin tu sebab nak elakkan udara masuk dalam bekas..

make sure tutup kasi rapat sebab tak mau kasi udara luar masuk...

 Nak dijadikan cerita, disebabkan stok ebm tu duduknya merata-rata (separuh umah kakak & separuh umah emak) jadi saya pun tak tau nak estimate berapa kotak polisterin ni yg diperlukan. so nak selamat belilah dua..( tu pun duk ingat dah lebih da..)

Tapi rupanya tak cukup pulak..ada banyak lagi yang tak muat nak dimasukkan ke dalam dua kotak polisterin ni...dan nasib baik kakak saya ada termos...so baki yang tertinggal tu masuklah dalam dalam termos dengan kondisi ais yang macam tak berapa nak banyak sgt... itu pun terpaksa tinggalkan beberapa paket lg ebm kat umah emak sebab mmg dah tak muat dah nak bawak balik ( nasib lah stok masa awal-awal pantang dulu..siap pesan suh anak buah minum..hahaha)

Kitorang bertolak dari kampung lebih kurang jam 3.30 petang. Dalam hati ni Allah je tahu..asyik berdoa semoga rezeki saya tu selamat sampai ke rumah... Alhamdulilah, sepanjang perjalanan tu cuaca redup dan ada jugak hujan di beberapa kawasan. Kitorang hanya berhenti untuk solat asar di R&R Sg Perak dan solat Maghrib.

Kami sampai kat rumah lebih kurang jam 10.00 malam. Of course lah ini barang pertama yang di selamatkan..dan alhamdulilah...hampir 95% frozen ebm saya ni KEKAL beku. Hanya 5% sahaja yang cair sedikit..yang cair tu memang saya simpan kat fridge bawah dan kasi adik Aqil minum. Ada jugak yang saya terpaksa buang sebab dah lebih 24 jam kat dalam fridge..

So, buat mommies yang susah hati sebab tak mampu nak beli cooler box, boleh lah menggunakan kotak polisterin ni untuk menggantikan cooler box sebab mmg terbukti keberkesanan kualitinya.. hehehe =p

Dan en.hubby siap-siap pesan suh simpan bekas polisterin tu sebab nanti time nak pindah rumah boleh guna balik..hahaha..jimatkan en.hubby saya...padahal kotak tu tak sampai pun sepuluh hengget..tapi yerlah..dah beranak dua ni memang kena pandai berjimat pun..



1 comment:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!