Wednesday, October 26, 2011

Bubur Ayam Mentega..

setelah 2 hari si kecik saya 'reject' semua bubur yang saya masak, so last wednesday saya pun sibuk mencari resepi-resepi yang menarik buat si kecik saya. Cari punya cari, lastly saya terjumpa satu resepi yang menarik di blog mama Farah Bubur Ayam Mentega. resepi ni sangat mudah & cepat. (Bezanya saya tidak menggunakan slow cooker seperti kak Farah). So, saya pun terus mencuba resepi ini..dan si kecik saya sangat menggemarinya..habih satu mangkuk di mamam nya..Alhamdulilah..jom kita tengok bahan-bahan & cara memasaknya...

Bahan-Bahan:
  • Beras - basuh & toskan
  • 1 ulas bwg putih - di potong besar
  • 2cm halia - di ketuk
  • 1 bj sup bunjut
  • minyak sapi - utk menumis
  • ayam - di cincang halus
  • jagung manis - dipotong halus
  • carrot - diparut
  • kentang - diparut
  • air - ikut suka hati
Cara memasaknya :
  1. Tumis minyak sapi dalam periuk (kuali pun boleh) + bawang putih + halia + sup bunjut
  2. Masukkan ayam 
  3. Masukkan beras yang dah di tos
  4. Masukkan jagung manis + carrot + kentang
  5. Gaul hingga sebati
  6. Masukkan air....
  7. Tunggu sampai nasi + sayur2an tadi dah betul2 lembut, boleh serve pada si kecik anda..
Si kecik saya berusia 10m ++ ketika mencuba resepi ini, dan tidak mengalami apa - apa alahan..memandangkan si kecik saya tak suka bubur yang di blen, so saya hanya melenyek nasi & sayur tadi supaya hancur..
 Bahan-bahan yang diperlukan
Owh..terselit jugak gambar si kecik yang sangat suka menyibukkan diri membantu di dapur...

p/s : sgt suka bila tengok si kecik menggemari resepi baru ini. Credit to Kak Fara Kertina  Waty Awang ..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!