Thursday, May 19, 2011

Iman sudah makan...

Lagi 15 hari iman sudah mau cukup 6 bulan...ibu sangat teruja untuk memberi iman mamam sebab si kecik macam sgt teruja utk makan. Then saya pun berusaha lah mencari info tentang solid food utk si kecik saya..memula risau jugak sebab cik misi kat KK bagitau kena tunggu 6 bulan baru boleh bagi solid food.. Tapi after bertanya dengan orang yang berpengalaman, diorang cakap takpe if baby sudah mula menunjukkan minat utk makan....
Si kecik Iman sgt teruja dengan makan..sebab bila je saya and en.hubby mengunyah makanan, mulut si kecik juga turut mengunyah2...aduhhhh sgt tak sampai hati bile tgk si kecik buat aksi macam tu...

So..saya pun apalagi terus la cuba memasak bubur nasi utk si kecik kesayangan...actually ramai gak yang suh saya kasi jer nestum...tapi saya rasa utk 1st solid food ni better saya sediakan sendiri....barulah terasa feel nyer menjadi ibu kan...hehehehe lagipun saya bekerja sebelah petang..jadi saya punya banyak waktu untuk memasak utk si kecik saya..

Untuk permulaan saya mencuba bubur nasi + karot...

 saya cume letak karot jer....owh lupa pulak..tak boleh letak garam atau penambah perasa tau...sebab ginjal baby kite masih belum bersedia ..:p..then, bubur tadi di blend menggunakan blender..(hahaha of course la gune blender kan)... and kalau boleh tolong jgn campur blender bubur so kecik dgn blender harian yer..



 Yeay...ibu..Iman sudah bersedia mau makan lah....cepat ibu...

 Herm sedapnyer... waaaahhh lepas ni ibu selalu2 lah memasak untuk Iman...



Buat permulaan ni saya cuma bagi Iman makan 4-5 sudu jer...and sehari sekali..nanti kalau pooh nyer okey..kita makan 2 kali sehari pulak yer sayang....

3 comments:

GHan said...

ibu husna..nape bg iman makan baring?bg la dia makan duduk :) go go ibu iman :)bestnya iman dah mamam..

Dear Diary said...

tu lah..mula si iman ni tak reti duduk diam...Asyik nak mencapai sudu jah..last2 baringkan baru dia mau makan...tapi sekarang da train dia makan sambil duduk...so far dah okey :)

Salasiah Ammar said...

husna...medina umo 4bulan sal dah bg mkn...hahaha sebb dia asyik nanges mcm lapar...sejak makan, tido malam lena btl...siap kita kejutkan klu nak bg susu...klu tak kejut confem tido smpi pg...;p

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!