Saturday, June 15, 2013

My Breastfeeding Journey ~ Handling and Storing EBM



Salam semua...
Fuh..akhirnya hujung minggu menjelma jugak..
Mode agak kelam kabut di minggu pertama sesi persekolahan setelah 3 bulan bersenang lenang di rumah dengan anak-anak :p

Actually banyak sgt benda yang nak dikongsikan. So,saya pun tak tau nak mulakan dari mana dulu ;p

Okey kita mulakan dengan stok frozen ebm yang berjaya dikumpul sepanjang tempoh cuti 3 bulan ni ya...
Alhamdulilah...saya mula memerah selepas 3 hari kelahiran adik aqil (adik aqil lahir 16.3.13). Itu pun sebab saya mengalami bengkak susu. so untuk mengatasi masalah ini, my mom ada lah panggil sorang mak bidan ni dtg mengurut. Mak bidan ni cakap kilang susu saya dah penuh tapi masalahnya salur nak keluarkan  susu (urat apa entah namanya) tu tersimpul dan tersumbat, jadi susu tu tak dapat nak dikeluarkan, sebab tu lah jadi bengkak susu.. (patutlah bila pam pun still susu macam malu-malu nak kuar). So elok je lepas mak bidan tu gosok-gosok  dan urut kat bahagian belakang, bahu dan juga cik b, terus susu memancut-mancut kuar...hahaha..tp mak bidan tu cakap susu tu tak elok sgt kasi baby minum, sebab dah lama tersimpan dalam kilang susu tu..(yg ni saya tak tau la fakta atau mitos ). So, since dari hari tu, saya pun start memerah sebab geng2 expert kat KIM cakap bila kita kerap memerah, kilang susu kita ni lagi banyak produce susu.. 
1st week memerah saya hanya dapat 2oz je untuk kedua-dua belah cik b saya. Tapi takpe sebab time-time cenggini kilang susu baru nak mula beroperasi. Masuk minggu kedua production dah makin meningkat, saya dah boleh dapat 3-4oz untuk kedua-dua belah cik b (see nampak tak konsep demand & supply - lagi kerap kita memerah lagi kerap otak menerima signal yg badan memerlukan banyak susu dan menyuruh kilang susu untuk supply lagi banyak susu :p)


Ni adalah stok frozen ebm yang berjaya dikumpul sepanjang bulan april. stok bulan mac dah selamat saya guna untuk training adik aqil minum ebm guna botol 280 oz

Ini pulak stok frozen ebm saya untuk bulan mei sahaja - 450 oz
So total frozen ebm yang saya ada sebelum naik sekolah ada lah lebih kurang 750 oz (termasuk stok awal jun sekali)...Alhamdulilah...rezeki Allah bagi..

Frozen EBM untuk bulan April & Mei 2013

Frozen EBM untuk bulan Jun 2013 - belum sempat nak transfer ke deep freezer lagi..

---------------------------------------
Okey, sekarang saya mau share pengalaman  saya handle ebm ni sepanjang seminggu saya menjadi bf  working moms

Bekalan si kecik saya setiap hari.. saya bekalkan 3.5oz x 5 botol.
Hari isnin (1st naik keja) saya cuma bekalkan 3oz setiap feeding, tp mil bagitau adik aqil macam tak puas minum, so mil kena panaskan lagi untuk topup. 1st day tu adik aqil consume 5 botol ebm tau..wahh terkejut tau..tp mungkin sebab saya tinggalkan adik aqil agak lama (11 am - 7.30pm)

Hari selasa saya bekalkan 3.5-4.0 oz setiap feeding. Adik minum 4 botol je.. so botol yang ke 5 tu saya bekukan sebagai stok.hari selasa - khamis saya hantar adik aqil agak lewat sikit dari jam 12tgh hari - 7.30 pm.

 Hari jumaat (semalam), saya balik tgk adik aqil minum 3 botol je..yelah sebab jumaat kan sekejap je saya tinggalkan adik aqil (1pm - 7.30pm).


Perasan tak saya buat numbering kat setiap botol? sebab senang saya nak trace ebm tu if adik aqil tak habih minum. Biasanya no 1 dan no 5  tu  fresh ebm yg di perah masa subuh (biasanya waktu ni saya dapat 8-10 oz), no 2 - frozen ebm, no 3 dan 4 chilled ebm yang diperah semalamnya.So kalo ada ebm yg tak habih saya boleh tau hasil perahan hari apa yang perlu saya labelkan untuk dibekukan..

Saya sangat menjaga waktu mengepam untuk mengekalkan production susu saya. Seminggu ni saya train diri mengepam waktu subuh - zohor - asar.... yang lain-lain tu saya direct feeding je. kalau rajin baru saya tandem pumping dgn baby.

EBM yang nak di bekukan.
 Biasanya hasil perahan kat sekolah saya dapat dalam 18-20 oz.. 7 oz akan dijadikan bekalan untuk keesokan harinya dan selebihnya akan dijadikan stok frozen.


Biasanya bekas dadih ni saya akan rendam dalam air suam dulu sebelum isi ebm. Walaupun agak jimat tapi actually agak leceh guna guna bekas dadih ni berbanding plastic beg storage sebab nak kena make sure bekas ni betul-betul bersih. Lagi pulak bekas dadih ni amik ruang yg banyak untuk sesi simpan. so pasni dah ckp kat en.hubby dah beli storage beg la pulak. hukhukhuk ;p

okey so sekarang jom kita layan picca-picca yang ada dalam koleksi cik handset kita ni...

Tada...abg iman sgt sayang adik aqil wokey...

see si bambam ibu...
deep freezer saya yang dah hampir penuh..hanya muat stok bulan april dan mei je..stok jun pun dah jam kat dalam freezer tu..
cooler beg - yang gabak besar kaler coklat tu untuk bawak gi skool - muat isi 2 icepack, 4 storage botol - radas memerah. cooler beg yang kecik kaler hitam tu isi bekalan ebm adik aqil + 1 icepackuntuk disimpan dalam fridge rumah nenek..

Ni jadual stok ebm saya..
Kat jadual ni ada stok in & stok out..so senang la saya nak kira berapa stok yang saya simpan dan berapa stok out yang saya kena habihkan. Ini penting untuk mengelakkan dari  terlepas pandang stok-stok yang lama..
Hasil mengepam di subuh hari
Tandem pumping..biasanya ni sesi pagi lbh kurang pukul 9 - 10am 


2 comments:

Maria Firdz said...

Rajinnya husna smpai buat catitan mcm tu.. Hehe.. My x rajin.. Main hentam dan ingat kt kepala je... Moga berjaya hgga 2 thun...

Che Yah said...

salam perkenalan..
alhamdulillah,seronoknye tengok susu banyak macam ni..
mommy kena kental kan? usaha yang istiqamah..
anak saya 3 org breastfeed.. alhamdulillah.. tapi yang bongsu ni dah masuk setahun 3 bulan .. dah campur susu.. but saya still keep pumping ;)

jom usaha!

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!